Het advocatenkantoor in de toekomst?

We leven in een snel veranderende omgeving waar technologie een enorme impact heeft op onze samenleving. Deze nieuwe ontwikkelingen hebben onmiskenbaar een invloed op de juridische wereld. Zo verandert de invulling van het beroep door een indrukwekkende technologische vooruitgang van artificiële intelligentie (AI) en de toegenomen digitalisering.

Nieuwsgierig naar het volledige verhaal van Michiel & Karen? Klik snel hier!

De juridische sector bevindt zich in een fase van ingrijpende transformatie en vernieuwing. De verandering is al begonnen en het loopt snel. We kunnen vijf verschillende transformatievormen onderscheiden:

1. De omwenteling binnen de interne organisatie door automatisering;
2. De relatie met de cliënt zal veranderen. De advocaat zal steeds meer een consultant of coach worden;
3. Nieuwe technologieën zullen bijdragen tot het verbeteren van de klanttevredenheid;
4. Organisatiemodellen zullen minder hiërarchisch worden;
5. Volledige integratie van een marketingfilosofie

Betekent dit dat alles zal veranderen? Helemaal niet. Het impliceert wel dat het beroep van de advocaat zich in zekere zin zal moeten heruitvinden. De juridische sector is vrij behoudsgezinds en kent daardoor enkele obstakels voor innovatie. Zo bestaat er de vraag of de investering in nieuwe technologie een duurzame investering is want het eist een hoge kost en extra opleiding. Daarnaast is er ook de vrees of er binnen de onderneming genoeg IT-kennis en technische vaardigheid aanwezig is, vermits advocaten enkel in juridische materies zijn opgeleid.

De technologische ontwikkelingen worden ook soms als dreigend ervaren. Zo heerst er angst om de technologische vooruitgang niet meer de baas te kunnen blijven. Men zou zich als gevolg heel hulpeloos, soms zelfs nutteloos en verouderd voelen. Maar ook het feit dat de cliënt steeds beter geïnformeerd is door het internet kan leiden tot een gevoel dat de advocaat minder nodig is. Hierdoor moet de advocaat opnieuw zijn meerwaarde bewijzen.

De essentiële taken van de advocaat, zoals pleiten, adviseren en conclusies schrijven, zullen niet onmiddellijk veranderen. Maar toch zien we steeds meer geavanceerde toepassingen van AI. Zo zijn er de zogenaamde chatbots die fungeren als online juridisch adviseur.

Meer informatie? Bekijk hier de visie van Karen Kelchtermans en Michiel Beutels (Gevaco) over de toekomst van het advocatenbureau.