Van traditionele accountant naar adviseur

De technologische evolutie waardoor bedrijfsprocessen intensief gedigitaliseerd worden heeft een grote impact op de hedendaagse werking binnen een kantoor. Beroepen zoals fiscalist, bedrijfsrevisor, belastingsconsulent, accountant of boekhouder zullen naarmate de tijd vordert een andere taakinvulling krijgen.

Benieuwd naar de volledige video? Klik hier!

Een aanzienlijke hoeveelheid werk dat zij momenteel zelf uitvoeren samen met hun medewerkers is reeds geautomatiseerd of zal dit zeker in de toekomst zijn. Velen zijn zich hier uitermate van bewust en geven aan dat IT- en STEM-profielen broodnodig zullen zijn in de sector.

Er zijn vier verschillende transformatievormen te onderscheiden binnen de fiscale sector:

  • Ten eerste is er de omwenteling binnen de interne organisatie, zoals hier hoger vermeld, waarbij taken zullen verschuiven en verdwijnen door technologie.
  • Ten tweede is er de relatie met de cliënt. Het afleveren van een kwaliteitsvolle dienstverlening zal nog meer de kerntaak worden van fiscalisten waardoor deze steeds meer de rol van fiscale coach of consultant zal opnemen.
  • Ten derde zullen de nieuwe programma’s kunnen bijdragen tot het verbeteren van de relatie met de cliënt, daar deze zelf online steeds meer kunnen meekijken en op de hoogte worden gehouden. Klanten zijn vandaag de dag meer, daarom niet beter, geïnformeerd en veeleisender geworden naar tijdsdruk en prijs-kwaliteitverhouding.
  • Ten vierde, en laatste, punt zal de grote uitdaging zitten in het volledig intergreren van een marketingfilosofie en het vinden van een goed gedefinieerde positie voor de onderneming en de ondernemer zelf. Een positie vinden in een nieuwe markt die tot op heden als zeer traditioneel werd beschouwd.

Een meer gedigitaliseerd kantoor eist een goede coaching en organisatie. De motivatie bij werknemers mag niet lijden onder technologische verschuivingen. Het blijft belangrijk dat werknemers mee aan boord blijven, dat nieuwe software wordt afgetoetst en geëvalueerd. Werknemers zullen ook blijvend begeleid moeten worden in de verschillende processen en betrokken worden bij nieuwe stappen die binnen de onderneming gezet worden.