Informeren van leerlingen, studenten en leerkrachten
Toekomstige werknemers voor de sector hebben goede informatie nodig. Liberform zet in op het informeren van leerlingen, studenten en werkzoekenden.
Liberform zet zich hiervoor in door onder meer aanwezig te zijn op
- SID-in beurzen; hetzij digitaal of fysiek
- Events van secundaire en hogescholen zoals netwerkactiviteiten, jobbeurzen, informatiesessies, ...
- ...
Zo bereikt Liberform niet enkel studenten of leerlingen , maar ook de leerkrachten en de student zijn/haar ouders. De sector van de vrije beroepen is immers een attractieve en boeiende sector, waar ook de ‘war for talent’ woedt.
Nieuwsgierig naar wat de sector van de vrije beroepen is?
Liberform ontwikkelde voor leerkrachten, scholen en hogescholen extra materiaal.
Informatie voor leerkrachten secundair onderwijs
Informatie voor hogescholen
Benieuwd naar hoe we kunnen samenwerken? Vraag een kennismakend gesprek aan met onze sectorconsulent via info@liberform.be
Stages
Vindt hier de informatie over de soorten stages in de sector, en hoe Liberform u kan ondersteunen.
Stage is alom tegenwoordig in de sector, hetzij in een opleiding hetzij om een beroep te mogen uitoefenen. Het vinden van een goede stageplek neemt dan ook een belangrijke plaats in binnen de sector. Het kan niet alleen de verdere carrière bepalen, maar ook bepalen welke vaardigheden er ontwikkeld worden en welke minder of niet. Het woord stage is een zeer ruim begrip.
Erkende stages
Bij sommige beroepen moet men eerst als stagiair ervaring opdoen alvorens men de erkende titel kan bekomen.
De omkadering van deze erkende stages worden vastgelegd door de ordes en instituten. Dit kan dan gaan over examens, het opvolgen van stages, etc..
Het statuut van een stagiair binnen deze vorm van stage is niet altijd even duidelijk. Dient u de stagiair in te schrijven als student, als werknemer of als zelfstandige? Hiervoor dien je te kijken naar enkele factoren:
- Over welk vrij beroep gaat het?
- Wat is de situatie van de stagiair?
- Wat is de verhouding van de stagiair ten aanzien van de stagemeester?
Hieronder kan u enkele voorbeelden terugvinden volgens beroep:
- Advocaat-stagiair
De situatie bij de advocaat- stagiair is zeer duidelijk: deze is steeds onderworpen aan het sociale zekerheidsstelsel der zelfstandigen, naar analogie met de advocaat die de stage reeds volbracht heeft. Immers, de advocaat-stagiair mag reeds tijdens de stageperiode van drie jaar zaken autonoom behandelen. De stage wordt als een volwaardige beroepsactiviteit beschouwd. De onderwerping aan het sociaal statuut der zelfstandigen wordt eveneens verantwoord vanuit de noodzakelijke onafhankelijkheid en intellectuele zelfstandigheid van de advocaat-stagiair. De advocaat-stagiair wordt niet als student beschouwd, en kan bijgevolg geen afgeleide sociale rechten laten gelden als student. Concreet betekent dit dat de advocaat-stagiair geen persoon ten laste van de ouders kan zijn.
- Architect-stagiair
Het toepasselijke sociale zekerheidsregime is afhankelijk van de situatie waarin de stagiair zich bevindt of van de bepalingen in het stagecontract. Zoals de advocaat-stagiair, kan de architect-stagiair reeds ten volle het beroep van architect uitoefenen. De architect-stagiair wordt bijgevolg niet als student beschouwd. De stage kan worden uitgeoefend in het kader van een arbeidsovereenkomst voor bedienden of als personeelslid van een openbare dienst. In dit geval wordt de architect-stagiair als werknemer beschouwd. Bij afwezigheid van een arbeidsovereenkomst of een statuut als personeelslid van een openbare dienst, wordt de stage verricht als zelfstandige, en is de stagiair onderworpen aan het sociale zekerheidsstelsel der zelfstandigen.
- Bedrijfsrevisor-stagiair of accountant-stagiair
De stage kan worden doorlopen ofwel in het kader van een arbeidsovereenkomst, ofwel in het kader van een aannemingscontract als zelfstandige (overeenkomst van zelfstandige dienstverlening). In dit laatste geval is de bedrijfsrevisor-stagiair uiteraard onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen. De overeenkomst van zelfstandige dienstverlening bevat de verbintenis van de stagemeester om de stagiair een ereloon te betalen, alsook de kosten te vergoeden die gemaakt worden in het kader van de uitoefening van de stage. De regeling voor de accountant-stagiair is gelijkaardig aan die van bedrijfsrevisor-stagiair. Het toepasselijke sociale statuut is eveneens afhankelijk van wat werd overeengekomen in het stagecontract.
- Gerechtsdeurwaarder-stagiair
Het succesvol beëindigen van de stage is een noodzakelijke voorwaarden om het beroep van gerechtsdeurwaarder uit te oefenen. Zolang de stage niet werd beëindigd, kan men met andere woorden geen gerechtsdeurwaarder zijn. De stage is bovendien doorgaans onbezoldigd. De stagiair-gerechtsdeurwaarder wordt bijgevolg noch als werknemer, noch als zelfstandige beschouwd. Wanneer echter uit de feiten blijkt dat de stagiair-gerechtsdeurwaarder boven de gangbare tarieven vergoed wordt door de stagemeester en er fiscaal bedrijfsuitgaven in rekening worden gebracht, dan zal dit wel als een beroepsactiviteit worden beschouwd. In dit geval zal het sociaal statuut der zelfstandigen van toepassing zijn
- Landmeter-stagiair
Deze stage maakt deel uit van een studieprogramma. De stagiair wordt als student beschouwd, en niet als werknemer of zelfstandige. Hoewel de stage doorgaans onbezoldigd is, kan de stagemeester de stagiair financieel belonen indien hij/zij dat wenst.
Duaal leren
Hoewel werkplekleren kan plaatsvinden onder verscheidene noemers (snuffelstage, duaal leren, hybride leren, blokstages, etc.), hebben ze allen een gemeenschappelijke deler: ze gaan namelijk allemaal over het aanleren en toepassen van competenties in werksituaties.
Het is een leerproces dat steunt op ervaring en dat plaatsvindt in een echte praktijk met echte uitdagingen. Noodzakelijke algemene en beroepsgerichte competenties kunnen zo op uiteenlopende manieren verder verworven worden. Werkplekleren wordt dan ook gezien als een leersituatie, een deel van de opleiding.
Liberform is ervan overtuigd dat elke vorm van werkplekleren een sterke meerwaarde heeft, zowel voor de student, de aspirant-werknemers, aspirant-werkgevers, werknemers en werkgevers.
Om deze reden willen we u graag informeren en ondersteunen, zodat u van start kan gaan met een stagiair.
Werkplekleren is een zeer ruim begrip, dat zelfs binnen het onderwijsveld nog niet eenduidig kan worden omschreven.
Bij duaal leren verwerft de student vaardigheden op school, maar zal deze ook zo snel als mogelijk toepassen in de praktijk. Duaal leren kan op verschillende niveaus worden toegepast:
Secundair onderwijs : momenteel zijn er nog geen duale trajecten vastgelegd binnen secundair onderwijs die rechtstreeks leiden tot de sector van de vrije beroepen.
Volwassenonderwijs : een duaal traject waarbij 1 of meerdere dagen per week naar de campus wordt gegaan en de andere dagen worden gespendeerd op de werkvloer. Dit zijn eenjarige trajecten zoals bijvoorbeeld de opleiding ‘ Accountancy Assistant’ .
Hoger onderwijs: Sinds september 2019 zijn ook enkele hogescholen bezig met het uitrollen van duale trajecten. Dit voornamelijk voor graduaatsopleidingen en sinds september 2021 ook voor bacheloropleidingen. Deze opleidingen volgen niet het strikt duale kader, maar bevatten wel een groot aandeel werkplekleren. Liberform wil deze manier van opleiden ondersteunen, om zo de overstap naar de arbeidsmarkt vlotter te laten verlopen. Na een intensieve begeleiding op de werkvloer heeft de student een beter zicht op zijn/haar kunnen.
Verplichte stage of curriculaire stage
Een verplichte stage kan verscheidene vormen aannemen, afhankelijk van de opleiding. We spreken dan over vormen zoals; observatiestage, studiestage, etc.. Tijdens deze stage kan een student inzichten verwerven en de opgedane kennis uit de opleiding aftoetsen met de praktijk van het werkveld.
In het geval van een verplichte stage maakt dit een deel uit van het individuele studie-of opleidingsprogramma van de student. De student krijgt hier dan ook een beoordeling voor.
De student is geen werknemer van het bedrijf, heeft geen arbeidsovereenkomst en ontvangt in de meeste gevallen geen loon (tenzij anders overeen gekomen met de onderwijsinstantie). De finaliteit van deze stage is het opdoen van praktijkervaring in het kader van de opleiding. De activiteiten van deze stage staan dan ook in het teken van leren en niet in het teken van opleveren.
Vrijwillige stage
Een vrijwillige stage is een stage die een student volledig op eigen initiatief verricht. Deze houdt wel verband met zijn/haar studieprogramma, maar maakt geen deel uit van het studieprogramma. De student zal hiervoor dus niet beoordeeld worden, maar doet op deze manier wel relevante beroepservaring op. Het is belangrijk dat de student deze stage doorgeeft aan de onderwijsinstantie, zodat deze alle documenten (stageovereenkomst, verzekering, etc.) kan in orde brengen.
Deze stages mogen maximaal 60 prestatiedagen duren (gerekend op één academiejaar en bij eenzelfde stagegever), zijn onbezoldigd en mogen de duur van het academiejaar niet overschrijden.
Stages voor werkzoekenden
Voor werkzoekenden via VDAB staan er specifieke stagevormen ter beschikking. Meer informatie kan u hieronder terugvinden of u kan u informeren bij uw VDAB-kantoor in uw buurt
- Beroepsinlevingsstage (BIS)
Via een beroepsinlevingsstage (BIS) doet een kandidaat een betaalde stage in het bedrijf, in samenwerking met VDAB. Dit kan een werkzoekende, werknemer, zelfstandige of student zijn. Een BIS is geen arbeidsovereenkomst, maar een opleidingscontract waarbij er vaardigheden en competenties aangeleerd worden op de werkvloer.
- Opleidingsstage
Via een opleidingsstage laat men een werkzoekende, die een opleiding volgt bij VDAB, stagelopen in een bedrijf. Er moet geen loon worden betaald. De stagiair behoudt het statuut van werkzoekende.
- IBO
Via een IBO of individuele beroepsopleiding kan u een werkzoekende opleiden binnen uw bedrijf. Dit voor een duur van minimaal 1 maand tot maximaal 6 maanden. Hierbij betaalt u geen loon of RSZ, enkel een vast maandelijks bedrag. Dit bedrag wordt bepaald door VDAB.
Wat doet Liberform voor u?
Liberform bouwde de afgelopen jaren actief aan een netwerk binnen hogescholen, universiteiten en andere opleidingsinstellingen. Dit is een proces waar Liberform nog steeds actief mee bezig is. Dankzij deze gelegde contacten kon het vormingsfonds verschillende samenwerkingen op poten zetten met diverse hogescholen,
Liberform zette al informatie voor u op een rij:
Download onze brochure voor aanwerving van een stagiair hieronder.
Download onze checklisten voor de verschillende beroepen hier:
- Dierenartsen - klik hier
- Juridische beroepen - klik hier
- Economische beroepen:
- Bouwkundige beroepen:
-
- Landmeters(-experten) - klik hier
- Architecten - klik hier
Informatie per beroep
Het paritair comité voor de vrije beroepen kan tot verwarring leiden. Even op een rijtje voor wie het bedoeld is:
Onder een paritair comité vallen de werkgevers en de werknemers. Met andere woorden,
zelfstandigen zonder personeel vallen niet onder het paritair comité
.
Niet alle werkgevers-vrije beroepers vallen onder dit paritair comité. Voor de zorg- of medische beroepen kan richting PC330 worden gekeken, voor notarissen is er PC216.
Voor de verschillende beroepen bestaan er ordes en instituten en beroepsfederaties. Het vademecum biedt u een zicht over de verschillende organisaties.