Checklist ergonomie

Preventiebeleid op de werkvloer

Volgens de welzijnswet is de werkgever verplicht het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk te bevorderen. Als algemene richtlijn geldt dat de werkgever een preventiebeleid moet ontwikkelen dat rekening houdt met ergonomie op alle domeinen van het welzijn op het werk:

  • De werkgever moet rekening houden met de ergonomie op het werk vanaf het ontwerpen en inrichten van nieuwe werkposten, maar ook bijhet aanpassen van bestaande werkposten. 
  • De werkgever moet dus een preventiebeleid voeren om musculoskeletale aandoeningen of andere gezondheidsproblemen, die veroorzaakt of verergerd worden door musculoskeletale risico’s op het werk, te voorkomen via een globale aanpak die rekening houdt met de verschillende risicofactoren. Vervolgens moeten de passende preventiemaatregelen worden genomen om deze musculoskeletale risico’s op het werk zo goed mogelijk aan te pakken. 
  • Dit preventiebeleid moet ook regelmatig worden geëvalueerd en geactualiseerd. 

Wat zijn de voordelen? 

Door de fysieke belasting van uw werknemers te verminderen, voldoet u aan de wetgeving, maar inzetten op een ergonomische werkplaats heeft nog vele andere voordelen: 

  • U zet in op werkbaar werk; 
  • Minder verzuim en langdurige afwezigheid;  
  • Er wordt efficiënter en productiever gewerkt; 
  • U draagt bij aan gezondere werknemers; 
  • U helpt werknemers langer aan het werk houden; 
  • Inzetten op een fijne en ergonomische werkplek kan bijdragen aan uw employer branding. 
  • … 

Een win-winsituatie dus! 

Hoe?  

Om een risicoanalyse te maken van uw werkpost, kan u gratis gebruik maken van de Online interactive Risk Assessment of OiRA-tool. Deze kan u via deze link raadplegen

U kan selecteren op land of op sector. U kiest de sector die het meest overeenkomt met de functie:  

  1. Voor de accountants, belastingadviseurs, bedrijfsrevisoren, advocaten en gerechtsdeurwaarders zal dit ‘Kantoorwerk en administratie’ zijn.  
  2. De architecten en landmeters-experten kunnen gebruik maken van de OiRA-tool ‘Bouw’.  
  3. Voor de dierenartsen bestaat er momenteel nog geen Belgische OiRA-tool, maar er werd wel eentje ontwikkeld door Frankrijk. Deze kan u hier terugvinden en als inspiratie gebruiken.

Eénmaal u de risicoanalyse heeft doorlopen, hebt u een duidelijk overzicht van de bestaande risico’s. Vervolgens kan u aan de slag met een actieplan om deze risico’s zo veel mogelijk te verhelpen of voorkomen. 

Enkele voorbeelden:

  • Uit de analyse blijkt dat er onvoldoende gezorgd wordt voor gezonde binnenlucht. Eén van de mogelijke acties kan zijn om voldoende ventilatie te voorzien door regelmatig de ramen open te zetten. 
  • Als niet elke werkplek voorzien van een beeldscherm over een ergonomische, instelbare bureaustoel beschikt, zijn mogelijke acties goed instelbare bureaustoelen kiezen en de werknemers betrekken bij deze keuze. 
  • Laptopgebruikers dienen te beschikken over een afzonderlijk toetsenbord, scherm (of laptophouder) en muis die ze kunnen gebruiken bij langdurig beeldschermwerk. Mogelijke acties zijn deze accessoires ter beschikking stellen van medewerkers die een laptop gebruiken en hen hierover informeren.
  • Werknemers die vaak gelijktijdig gebruik maken van een beeldscherm en telefoon of die regelmatig videobellen moeten kunnen beschikken over een headset. Ook dit kan u ter beschikking stellen aan deze werknemers en hen hierover informeren.
  • Een laatste voorbeeld kan zijn om te kiezen voor vloeren met een goede slipweerstand om valgevaar te vermijden. 

Nog enkele tips 

  • Betrek uw werknemers 
  • Evalueer jaarlijks uw risicoanalyse en stuur bij waar nodig 
  • U staat er niet alleen voor. Voor extra advies en expertise kan u steeds terecht bij: