loading

Goede voorbeelden: Stibbe

Personeelsbeleid

Introductie

Stibbe is een vooraanstaand, internationaal georiënteerd advocatenkantoor in de Benelux. Het kantoor in Brussel is één van de grootste kantoren op de Belgische markt met meer dan 140 advocaten, inclusief 30 partners, en ongeveer 70 personeelsleden. 
Daarnaast telt Stibbe meer dan 200 advocaten in Amsterdam, ongeveer 40 advocaten in Luxemburg, en heeft het een bijkantoor in Londen. 

Het kantoor behandelt de transacties, geschillen en projecten van cliënten uit een breed spectrum van sectoren. Stibbe’s cliënteel omvat zowel multinationals als lokaal verankerde bedrijven, financiële instellingen, overheden en andere openbare instanties. Tot slot kunnen Stibbe’s advocaten rekenen op de ondersteuning van verschillende hooggekwalificeerde support teams, zijnde Business Development, Marketing & Communications, Client Administrators, Facilities, Finance & Accounting, Human Resources, ICT, Knowledge Management, Risk Management, Professional Support Lawyers en het grote aantal juridische assistenten.

Visie

Menselijk kapitaal is de essentie van een advocatenkantoor. Het aantrekken, behouden en promoveren van getalenteerde advocaten en personeelsleden is en blijft een topprioriteit voor een kantoor als Stibbe. Op alle niveaus wordt excellentie nagestreefd en dat in een context met toenemende complexiteit in adviesverlening en cliëntenondersteuning.

Hierbij wordt blijvend aandacht besteed aan het verbeteren van de werk-privébalans, de mogelijkheid tot flexibel werken, creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en een aangename werksfeer voor iedereen in een diverse en inclusieve cultuur. Voeg daar nog de uitdagingen van digitale agenda’s en artificiële intelligentie aan toe en men krijgt een zeer boeiende en uitdagende mix.

Onthaalbeleid

Stibbe’s onthaalbeleid is erop gefocust op elke nieuwe 'Stibbee' oprecht welkom te heten in het kantoor. Uiteraard krijgt elke nieuwe medewerker in eerste instantie de nodige informatie over het kantoor zelf en de nodige vormingen over de gebruikte ICT- en andere systemen.

Na het onthaal stapt elke medewerker in de 'Stibbe Academy'. Dit opleidingsprogramma steunt op 4 pijlers : juridische opleidingen, soft skills opleidingen, taalopleidingen en ICT-opleidingen. Vier generaties op de werkvloer zorgen voor een positieve dynamiek binnen het kantoor, maar maakt ook dat iedereen verschillende noden heeft. Blijvend leren en coachen staan hoog op de agenda. Met het oog op employability wordt voor iedereen een gepast ontwikkelingstraject opgesteld, zodat ieder individu aan zijn eigen doelen kan werken.

Daarnaast is iedere 'Stibbee' vrij om deel te nemen aan het 'Stibbe Heroes (Health, Energy, Resilience, Optimism, Endurance, Social) programma'. Werken in de advocatuur kan als uitdagend en /of stresserend worden ervaren. Dit programma richt zich dan ook specifiek op welzijn naast en op het werk met als uitgangspunt: “een gezonde geest in een gezond lichaam”. Elke 'Stibbee' kan kiezen uit een ruim aanbod aan welzijnsinitiatieven waaronder mindfulness trainingen, diverse sportactiviteiten, gezondheidsinitiatieven, teambuildingactiviteiten, etc. Daarnaast wordt er ook bijzondere aandacht besteed aan de inrichting van de werkomgeving, met oog voor ergonomie en gezonde voeding.

Tot slot besteedt Stibbe aandacht aan diversiteit op het werk . Het kantoor is van mening dat een diverse groep van medewerkers niet alleen onze diverse samenleving reflecteert, maar ook de basis is van efficiënte teams. Stibbe streeft dan ook naar een diverse, inclusieve en ondersteunende cultuur door deze onderwerpen centraal te stellen bij onder meer de rekrutering en het uittekenen van beleidslijnen en processen. Dit doen ze door deel uit te maken van netwerken die diversiteit promoten (zoals Women in Law and Leadership (WILL)) en door eigen initiatieven te lanceren zoals 'Ladies@Stibbe'. Dit programma werd opgezet om de doorstroming, kansen en opportuniteiten voor vrouwen bij Stibbe te bevorderen.

Conclusie

Naast de vele opleidingsmogelijkheden die Stibbe biedt, laat het kantoor ook iedere medewerker in zijn/haar functie groeien op zijn/haar eigen tempo. Door een gepaste ondersteuning en begeleiding te bieden, krijgt iedereen bij Stibbe de kans om het beste uit zichzelf te halen. De georganiseerde evaluatiecyclus biedt op zijn beurt een forum om eventuele problemen snel aan te pakken en de verwachtingen tussen partijen opnieuw op punt te stellen. Er worden dus concrete stappen ondernomen om niet enkel de samenwerking te bevorderen, maar ook het individuele welzijn van iedere 'Stibbee' te verbeteren.